writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

Albertkanaal

door Aramis


het Napoleondok was op sterven na dood
toen Kmmer de regering een illuster plan bood ;
de enclave van Maastricht was de scheepvaart tot last
de Luikse cargo's raakten slechts moeizaam versast

ingenieurs en landmeters bogen zich over de kwestie
en bezorgden de autoriteiten menige suggestie :
tussen Maas en Schelde, door het Kempisch plateau,
werden kanalen geschetst tot vaderlandse hoop

het verdrag van Versailles en het Hollands getreiter
motiveerden de Belgen tot hun mandaat aan een pleiter
deze wist de aanleggende eis "pro Rotterdam" te buigen
en de hebberige tolgrensverplichtingen te stuiten

economische en militaire belangen ten profijt,
- want imminent door Nazi-Duitsland bedreigd -
besloot het gouvernement tot de bouw van een kanaal,
gesterkt door Dumont's limburgs kolenverhaal

en watervlak van Luik tot het Genkse bekken
zou Belgie een veilige anti-tankwal verstrekken
148 bunkers op de geul naar den Oost opgesteld
vormden een dekking tegen het Duitse geweld

in de dempende mergel van Riemst bood het kanaal
een site voor het bolwerk van Eben-Emael
al te vaak steeg het Maaswater Luik tot de lippen :
deze waterbeheersing zou de stad niet ontglippen

de levering van overzees erts en Genkse kolen
kon Cockerill en de Luikse siderurgie best bekoren
en door ontsluiting van de onvruchtbare heide
kon men de Kempen van hun achterstand bevrijden

het zuidelijker traject, uit vrees voor mijnzettingen,
gaf insteekdarsen aan Genk, Zolder en Beringen
via drie nabije sluizen te Genk, Diepenbeek en Hasselt
kon men de aken over 30 meter versassen

twee zijarmen naar Dessel ontsloten dorre plekken
en koppelden - via Zuid-Willem - terug naar het Maasbekken
langs de Kwaadmechelse, Olense en Wijnegemse trappen
zou men het Maaswater naar zee laten ontsnappen

de vaarduur van 16 dagen zou worden gedecimeerd
Kmmer's voorstel werd unaniem geaccepteerd
130 kilometer kanaal werd in 7 jaren gegraven
jaarlijks vindt 40 miljoen ton zijn weg naar de haven














 

feedback van andere lezers

  • ivo
    en Antwerpen drinkt hierdoor Waals water - wat niet heeft geholpen om de walen tot vriend te houden ..
    Aramis: liever Hollands water misschien ?
  • ERWEE
    en in tien knappe strofen tot dicht gezet
    Aramis: dank voor uw geschiedkundige interesse :)
  • bragt
    Fraai gebracht.
    40 miljoen ton dat zijn 2 miljoen vrachtwagens van 20 ton laadvermogen, of 8000 vrachtwagens per 24u (= 333 per uur of 5 ? 6 per minuut) gedurende 250 werkdagen. Een sliert van 8000 x 25 meter = 200 km.
    Hoe wisten ze in die tijd dat het niet doenbaar zou geweest zijn?

    Aramis: in plaats van dat hier te staan roepe
    vervang je beter Etienne Schoeppe ! :p
Er zijn 8 bezoekers online, waarvan 0 leden: .