writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

TAKBIR (47)

door koyaanisqatsi

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst,
overeenkomstig de natuur welke Allah de mensen heeft geschapen.
De schepping van Allah kent geen verandering.
Dat is het ware geloof.
maar de meeste mensen weten het niet.
U tot hem bekerende,
vrees Hem en leeft het gebed na
en behoort niet tot de afgodendienaren. (Soera 30 Vers 31-32)


Het maken van de sadjdah bezorgde hem het gevoel dat er een vredig kleed over zijn lichaam werd gedrapeerd. De tijd, tussen zijn zeventiende en zijn ÚÚnentwintigste, dat hij zijn twijfels had over het gebed, leek al een eeuwigheid geleden. Het zich neerwerpen om Allah te aanbidden, paste maar moeilijk bij de opstandige aard die zijn karakter in die periode vertoonde.
Vreemd genoeg was het een athe´st die hem er terug de zuivere essentie van deed inzien.
Het was een al wat oudere buurman met een nors voorkomen maar een goede inborst, iemand van het type dat niet gauw contact met anderen zocht maar wanneer dat wel gebeurde opvallend vlot in de omgang werd. Een man ook die al heel wat watertjes doorzwommen had en een opvallend evenwicht wist te behouden tussen relativeren en zaken ernstig nemen.
Met Ahmed praatte hij meestal over koetjes en kalfjes, of over sport, maar toen hun gesprek op zekere dag op de Islam uitdraaide en Ahmed voorzichtig kanttekeningen bij het gebed plaatste, had de man zich het volgende laten ontvallen.
'Weet je, mijn jongen, de mensen hier weten niet meer hoe ze godsdienst moeten benaderen. In het beste geval meten ze met twee maten en twee gewichten. Ik zal je enkele voorbeelden geven: als een boeddhist aan het vasten gaat, vinden ze dat cool, als een moslim de Ramadan volgt, verklaren ze hem voor geschift. Een Christen die naar de kerk gaat is hoogstens meelijwekkend ouderwets, een moslim die de moskee bezoekt is een fanaat. Een boeddhist die mediteert getuigt van bewonderenswaardige discipline, een biddende gelovige zit gevangen in een fabel. Mij laat het allemaal koud, ik geloof niet in God, behoor tot het legertje arroganten dat de mensheid op het hoogste schavotje van het bestaan plaatst, hoe betrekkelijk die hoogte ook moge wezen. Maar dit wil ik wel kwijt -en ik zeg het niet omdat jij een moslim bent: ik ben iemand die in de eerste plaats kijkt en dan pas denkt, en wanneer ik kijk naar biddende moslims, mensen die letterlijk op de knieŰn gaan en het hoofd buigen, dan denk ik in de eerste plaats niet aan blinde aanbidding maar aan een gedurfde, openbare betuiging van respect. Respect voor de wereld, het leven, en alles wat daarom heen hangt. Mijn gedachten zullen wel niet correct zijn -ongetwijfeld doen vele moslims wel degelijk aan blinde aanbidding-, maar zo bekijk ik het, en dus denk ik er zo over.'
Lang moest Ahmed deze visie niet op zich laten inwerken. Nog diezelfde avond nam hij het besluit opnieuw vijf keer per dag het gebed te verrichten in plaats van zo nu en dan, wanneer hij zich toevallig herinnerde als moslim te zijn grootgebracht -naar de moskee begon hij pas jaren later terug te gaan, toen zijn uurrooster op het werk hem toeliet het vrijdagmiddaggebed bij te wonen.

De telefoon rinkelde. Halima was al naar boven en hij had geen zin zijn laatste Raka'ah te onderbreken of het gebed in zeven haasten af te haspelen.
De bel ging vijf keer over. Toen werd het stil en hoorde hij nog enkel zijn gelispel van de At-asjah-hoed, verstoord door de gedachte dat de beller wel gauw zou terugbellen indien het dringend was. Maar de telefoon liet zich niet meer horen, ook niet nadat hij het gebed had afgesloten met de Tasliem en hij op zijn beurt naar boven was getrokken om zich tegen zijn, tot zijn spijt reeds slapende echtgenote aan te vleien.

 

feedback van andere lezers

  • jack
    Ik vond die buurman ook schitterend. Alleen dacht ik bij mezelf ook wel dat het hoofdpersonage zich inderdaad wel heel snel laat be´nvloeden.

    Over die overtuiging sluit ik me aan bij Mephistopheles, ik kan het ook niet begrijpen. Hoewel het me mateloos fascineert sinds ik heb ontdekt dat geestelijken in de meeste gevallen erg ontwikkelde intelligente mensen zijn. Arrogant als ik ben heb ik lang gedacht dat een dergelijk geloof wel moest zijn veroorzaakt door een soort zwakheid of domheid. Pas op, ik heb alle respect voor ieders overtuiging hoor.

    Het heeft veel met dat mysterie te maken dat ik me geregeld terugtrek in de abdij. Ik zal nooit gelovig worden, maar het fascineert me, het trekt me aan omdat ik het niet kan begrijpen. Ik zal de paters eens goed op de rooster moeten leggen maar ik heb teveel respect voor hen om hun geloof in twijfel te trekken...
    koyaanisqatsi: Het hoofdpersonage had misschien niet meer dan die 'declic' nodig.
    Ik ben er zeker van dat een 'oprechte' pater er geen graten in ziet om op de rooster gelegd te worden.
  • ppe
    mooie beschrijving van de oudere buurman (in het begin). ook wat hij zegt vind ik heel goed in elkaar gestoken. ik vind wel dat je wat te snel de overgang legt naar het 'inzien' van Ahmed. (het kan aan mij liggen maar wil het toch meedelen)
    koyaanisqatsi: Valt zeker over na te denken; :-) thnks
  • ivo
    ik volg het verhaal verbazend in de beleefwereld van een moslim .. erg boeiend om te lezen
    koyaanisqatsi: Traditiegetrouw dankt de auteur u van harte. :-)
  • Mephistopheles
    Er is verdomd veel overtuiging voor nodig om voor iemand die je nog nooit gezien of gehoord hebt te knielen. Ik geef toe dat ik dat niet snap, ben misschien te opperlvakkig, wie weet.

    Met veel plezier gelezen. Erg levendig, zoals een rat in je onderbroek. Niet dat ik daar wat van afweet..
    koyaanisqatsi: Zolang ik niet voor Koning Albert moet knielen... ;-)

    Een rat in mijn onderbroek!? ik mag er niet aan denken!
  • manono
    't Is een zeer slimme zet om een athe´st aan het woord te laten.
    Dertien in een dozijn en ÚÚn voor ÚÚn totaal verschillend van mening. Heel goed gezien.

    Persoonlijk ben ik van mening dat 99;9 % van de wereldbevolking niet weet wat bezinning is. Ik geloof ook niet in collectieve bezinning, dat komt eerder neer op ontvankelijk zijn voor indoctrinatie.
    koyaanisqatsi: Volkomen eens met dat laatste. Bezinnig is iets strikt individueels, net als spiritualiteit.
  • Wee
    Waarom eindig je dit overigens prachtig geschreven stukje met een vraagteken?
    x
    koyaanisqatsi: Omdat ik me vergist heb... :-) xxx
Er zijn 4 bezoekers online, waarvan 0 leden: .