writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

Het geveilde schilderij IV

door Anjer

Om twee uur stopt er een vrachtwagen voor het huis van de familie Van Ostaden. Twee mannen in hagelwitte uniformen stappen uit en bellen aan bij nummer 50. Pierre Van Ostaden opent gelaten de deur en sommeert de mannen om binnen te komen. Er wordt een grote kist van wel 2 bij 2 meter uitgeladen. Nieuwsgierig vraagt Pierre aan de mannen hoe ze het schilderij heelhuids vervoerd zullen krijgen. De langste van de twee neemt het woord.
"Meneer Van Ostaden, maakt U zich alsjeblieft geen zorgen, uw schilderij wordt zo dadelijk in de Pegasus Packaging 2 dimensionale container gehangen. De verpakking is opgebouwd uit een binnenkist met daaromheen een buitenkist. Het schilderij hangt als het ware schok en trillingsvrij in een frame. De binnenkist rolt over het opengeklapte deksel naar buiten. De kist hoeft zo niet plat gelegd te worden, wat zowel beter is voor het kunstwerk als voor de mensen die ermee werken."
"Das knap zeg, het voornaamste is dat het werk niet kan beschadigen!" besluit Pierre beslist.
"Ja inderdaad" repliceert de man.
Behoedzaam hangen de mannen het schilderij in de binnenkist. Om het tillen te vergemakkelijken is er een rijmechanisme onder de kist geïntegreerd. De wieltjes zakken onder de kist uit zodra deze aan één kant een stukje wordt opgetild. Nogmaals optillen doet de wieltjes weer inklappen. Zo laden ze de kist met de Augustus Koopman op de vrachtwagen en gaat het verder richting Universiteit van Gent. Waar het eerst als studie-object voor de studenten kunstgeschiedenis zal worden gebruikt. Zo is aldus met professor Malteus overeengekomen. Achteraf wordt het werk dan vervoerd naar het atelier van Thierry Eeckhout om het te laten restaureren.
Vraag is welk kostenplaatje aan deze hele affaire hangt, maar vooral wie dat gaat betalen. Is het schilderij zoveel waard dat Pierre het risico neemt er zoveel geld aan te besteden? Er is niet alleen het transport waarmee rekening moet worden gehouden, ook is er de verzekering die gegeven wordt voor een opgegeven waarde, want het schilderij heeft alleen een geschatte waarde. Ook zijn er nog de rechten die moeten worden betaald bij de verkoop van een origineel werk, dit bedraagt 4 % op een verkoopprijs van 50 000 euro. Dan hebben we het nog niet over de restauratie van de verbleekte plek midden in het schilderij, en het opkuisen zodat de kleuren terug helder worden. Hoeveel gaan ze uiteindelijk overhouden na de veiling? wordt vervolgd

 

feedback van andere lezers

  • koyaanisqatsi
    Hier spreekt (schrijft) iemand met kennis van zaken! Ik hoop maar voor die arme luitjes dat het straks geen 'goeie' vervalsing blijkt...
    Anjer: wie weet, bedankt voor het lezen! grt Anjer
  • tessy
    Wat een leuk verhaal, ik blijf uitkijken naar het vervolg.

    ps gaat het al wat beter met je gezondheid?
    Anjer: hé tessy, ja terug een beetje beter, moet wel nu examens he, bedankt voor het lezen, ik ben aan het broeden op een interessante wending... Grt ANjer
  • Dora
    Leuk, te weten hoe men die kostbare waar vervoert. Das nogeens iets anders dan het in een lading bubbeltjesplastik te pakken...
    Anjer: Ja begint in mijn gedachten een echt boek te worden, dus wat opzoekwerk is daarom cruciaal, bedankt voor het lezen dora, grt Anjer
Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .