writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

Roman-in-wording .17

door RudolfPaul

'Le Souffle au Coeur gaat over een jongen, Laurent, die geplaagd wordt door zijn twee oudere broers; ze maken spottende opmerkingen over zijn schoolopstel over Albert Camus, over zijn voorliefde voor jazz, en over zijn volgens hen te kleine penis. Laurent wordt gekoeioneerd door zijn kille, afstandelijke vader. Zijn moeder heet Carla. Ze is een levenslustige, aantrekkelijke vrouw van achter in de dertig. Ze heeft een minnaar die ze in het geheim ontmoet. Laurent komt daar achter en raakt erdoor van streek.
Ze troost hem en stoeit en dolt met hem. Ik moest die Carla spelen in de versie die Antoine ervan maakte - hij monteerde extra shots in de oorspronkelijke film. Je kreeg nooit mijn gezicht te zien natuurlijk - alleen het gezicht van die mooie echte actrice. Van mij zie je alleen m'n naakte lijf. Of gedeelten daarvan.'
'Naaktscènes van jou met die minnaar?'
'Nee, die minnaar komt er niet in voor, die figuur vond Anoine niet interessant. Die man krijgen we in de echte film ook nooit te zien.' Ze wees van het koffertje naar het tv- scherm. 'Zal ik je vertellen hoe het verder gaat of heb je liever dat ik nu die filmversie van Antoine voor je afspeel?'
'Vertel er eerst maar over. Straks kunnen we toch alles zien?'
'Goed. Alles draait dus om die vrouw en die jongen. Laurent is misdienaar. Hij gaat te biecht bij een priester die zijn handen niet af kan houden van de naakte dijen van de knaap. Hier krijg je ingelaste beelden te zien van Antoine als priester.
Bij de welgestelde familie in de film is het thuis een zooitje. Tijdens de afwezigheid van de ouders organiseren de oudere broers een feestje; jongelui die dansen en zuipen. Laurent wordt voor het eerst getongzoend door een meisje, een klasgenote van een van zijn broers. Hij wordt door hen meegenomen naar een bordeel om ontmaagd te worden. Maar zodra hij daar naakt op een hoertje ligt, komen de broers de kamer binnen om te kijken, ze grijpen Laurent bij de enkels en sleuren hem, nog voor hij 'de daad' heeft verricht, van het lijf van de jonge vrouw af.
Op een dag wordt er een lichte afwijking van de hartslag bij Laurent geconstateerd. Hij zal veel moeten rusten, hij mag zich niet opwinden of inspannen. Hij brengt zijn dagen in bed door met lezen. Zijn liefhebbende moeder houdt hem vaak gezelschap, tenminste als ze niet de hort op is met haar minnaar.
Dan gaan Carla en Laurent een weekje naar een kuuroord in de bergen. Laurent ondergaat daar een behandeling die bestaat uit het innemen van medicinale drankjes en het natgespoten worden met het water van de spa. De ziekte brengt moeder en zoon nog dichter bij elkaar en er ontstaat iets broeierigs tussen hen. Of ze het nu zo bedoelt of niet, we zien een moeder, een jonge begeerlijke vrouw, die heel nonchalant half ontkleed door de hotelsuite loopt en haar tienerzoon die daardoor opgegeild wordt.
Carla heeft weer een geheime afspraak met haar minnaar maar die laat haar al gauw in de steek. Ook Laurent heeft geen geluk in de liefde. De jonge, verwende en verwaande meisjes die eveneens in het luxieuze hotel verblijven, reageren panisch op zijn aanrakingen en zijn stuntelige pogingen om ze te zoenen.
Op 14 juli is het nationale bevrijdingsfeest: Quatorze Juillet. Er is vuurwerk, er wordt gedanst en gezopen, gebrald en gevochten. Carla en Laurent keren om middernacht aangeschoten en oververmoeid terug naar hun hotelsuite. Carla ploft op haar bed neer, te uitgeput om zich uit te kleden. Laurent ontdoet haar behulpzaam van haar zomerjurk - gedeeltelijk maar, niet helemaal - en maakt op haar rug de haakjes van haar bh los. Hij zoent haar welterusten en wil naar zijn eigen slaapkamer gaan maar Carla omhelst haar zoon en streelt en zoent hem langdurig. Het ontaardt in een hartstochtelijke vrijpartij. Maar veel krijgt het bioskooppubliek daarvan niet te zien. Beiden houden hun kleren aan. In de echte film had de filmmaker eigenlijk de naakte lijven en 'de liefdesdaad' van moeder en zoon willen filmen maar angst voor censuur weerhield hem ervan. In de versie van Antoine ging dat wel anders! Voor zijn clandestiene versie hoefde hij zich daar niks van aan te trekken, natuurlijk. Hij filmde de naaktscènes die de beroemde filmmaker ten onrechte had weggelaten. Uit lafheid, vond Antoine. Opnames van mij met een Hollandse jongen van een modellenbureau die we speciaal uitgekozen hadden omdat hij opvallend veel leek op de Laurent van de film. Een jongen van zestien, hij had eerst gevraagd aan zijn moeder of ze het wel goed vond en zij had onmiddellijk haar goedkeuring gegeven. Ze was zelfs aanwezig bij de opnames. Na afloop was ze blij, ze was zo trots op haar zoon. Haar ogen glansden. Ze hugden elkaar onophoudelijk, ze konden maar niet van elkaar afblijven. Alsof de vrijscènes iets los gemaakt hadden bij hen. Volgens mij hebben ze bij thuiskomst elkaar direct besprongen.'
Even was het stil.
'En zijn vader dan,' vroeg Johan, 'vond die het ook goed?'
'Met de vader hadden die twee allang geen contact, de man verbleef al jaren in het buitenland.'
'Wat voor opnames maakten jullie?'
Ze was stil. Het was alsof ze alles weer voor de geest moest oproepen.'
'Je ziet ons dus op het bed zitten, die jongen en ik. Op de rug gezien komt mijn lichaam in beeld, alles behalve mijn gezicht.'
'Zijn gezicht dan? Leek hij precies op de filmacteur?'
'Nee, zijn jongenskoppie zie je ook niet. Het had gekund vond ik maar Antoine wilde niet het ricico nemen dat de toeschouwers het verschil zagen tussen de Franse acteur en die Nederlandse jongen. We leken echt wel op het film-stelletje, we hadden de dezelfde kleren aan als Carla en Laurent in de oorspronkelijke film. Een wittezomerjurk voor mij, een colbertje en stropdas voor de jongen - die hadden Antoine en ik na lang zoeken in winkels en boutiekjes en tweedehandszaakjes kunnen kopen. Die witte jurk heb ik nog, hij past me ook nog, ik zal hem morgen voor je aantrekken.'
'Ga verder. Dit wordt spannend. Jullie zitten dus op het bed...'
'We trekken bij elkaar de kleren uit tot we geheel naakt met de benen wijd tegenover elkaar op bed zitten. Als goede moeder instrueer ik hem, leer ik hem alles wat er valt te leren over vrouwen, ik bereid hem voor op de dingen die hij daarna bij de meisjes van zijn eigen leeftijd zal moeten doen. Je ziet tot in de details wat ik bij hem doe en wat hij bij mij moet doen. Allemaal close-up. Ik laat hem zien hoe hij mij moet vingeren. Ik doe voor hoe ik m'n pessarium uit m'n schede haal en in een speciaal lilakleurig doosje stop. Ik trek een condoom over zijn opgeheven piemeltje. Een moment later wil ik het pessarium weer bij mezelf inbrengen maar zoonlief hééft het niet meer, hij is ongeduldig, hij is niet meer te houden - van pure opwinding of uit frustratie heeft hij zijn condoom er weer afgestroopt - hij is niet te stoppen, hij duwt me achterover op het bed, gaat op me liggen en dringt bij me naar binnen, hij spiest me. Ik roep nog Stop! Dit mag niet! Zonder condoom, zonder m'n pessariumpje erin kan dit niet! Echt niet! Ik kan zwanger raken. Kom uit me! Eerst het condoom erom doen. Maar hij gehoorzaamt niet of hoort me niet. Eerst probeer ik nog hem van me af te duwen maar ik geef het al gauw op en laat hem maar begaan. Hij stort zich geheel uit in mij...'
Annemarie onderbrak het verhaal. Het was alsof ze even op adem moest komen.
Johan keek haar vol spanning aan en wachtte.
'Zo wordt de jongen alsnog ingeweid in de lichamelijke liefde - door zijn eigen moeder,' zei ze.
'En dit was allemaal volgens het draaiboek?' vroeg Johan. 'Of waren de dingen gewoon een beetje uit de hand gelopen?'
'Nee, zo had Antoine het precies bedoeld. Hij was uiterst tevreden over de prestaties van die jongen en van mij.'

 

Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .