writehi(s)story Passie voor schrijven
home   wat is writehi(s)story?   bladeren   uitgeven   gezamenlijke publicaties   boekenwinkel   manuscriptanalyse   inschrijven   contact   
top 10   wedstrijden   forum   hulp   
 
naam:  
pass:  


wachtwoord vergeten?
 
 

Volg ons op facebook

Ga naar chat

< terug

Betere leesbaarheid

MONUMENT/MOMENT

door verf

Waarom zou er hier geen centra van hedendaagse Europese dans kunnen gevestigd worden. De grap is dat we in Europa massaal investeren in ajuinen en tomaten. Die de wereld markt verstoren en de arme boeren zonder inkomsten zetten, die hen nood fort Europa binnen te komen. Maar dat we die pareltjes van architectuur vernietigen. Voor een wereld kampioen sport is er niks teveel. Maar een wereld kampioen hedendaagse dans krijgt niks.



Ik heb deze avond naar monumentenzorg gekeken. Eerst wou ik niet kijken. Maar toen ik keek, bleef ik kijken.
Na het programma was ik even beduusd schreef een gedicht en pooste het verkeerd. Een van de reacties die er kwam was: we kunnen niet alles behouden. Waar ik eerst volmondig mee eens was. Tot er een vraag op mijn lippen branden. De werkgelegenheid is gebaat met toekomst gerichte projecten, toerisme zorgt in dit land voor een groot deel van de inkomsten. Terwijl de massa babyboomers en anderen die in de toekomst met veel vrije tijd, bestemmingen zoeken. Zodat toerisme nog meer een deel zal zijn van de inkomsten. Zie ik dat pareltjes van architectuur en vakmanschap vernietigd worden. Om een voorbeeld te geven. Het domein van melkplas, het en der in groepen staan gebouwen die met enige restoratie logeervertrekken zouden kunnen worden. En dan is er die zaal, een combinatie van een kathedraal, een giet ijzeren geraamte, bovenaan is er een orkaan van licht , s'nachts ziet men de stèren en de wolken en de maan. Ik zag er ROSAS al bezig, of een intimistisch avondlijk concert. Waarom zou er hier geen centra van hedendaagse Europese dans kunnen gevestigd worden. De grap is dat we in Europa massaal investeren in ajuinen en tomaten. Die de wereld markt verstoren en de arme boeren zonder inkomsten zetten, die hen nood fort Europa binnen te komen. Maar dat we die pareltjes van architectuur vernietigen. Voor een wereld kampioen sport is er niks teveel. Maar een wereld kampioen hedendaagse dans krijgt niks.

Op het einde van de Italiëlei in Antwerpen staat er een modernistisch gebouw. Begrijp wel ik heb niks tegen modernistische gebouwen. Op die plaats was vroeger het DEPO. Ik ben er een keer binnen geweest tientallen jaren geleden. Na een grondige restoratie beurt waren het nu trekpleisters geweest. Die vroegere opslagruimtes, die overdekte gangen. Het had een toeristische trekpleister kunnen worden Dat modernistisch gebouw had goed honderd meter verder gestaan. Hetzelfde is er gebeurd op de Waalse en Vlaamse kaai. Dat had de grootste, en schoonste jachthaven kunnen worden, van geheel Europa. Maar de gedachte eraan wordt nog altijd geblokkeerd door dat afschuwelijk zwarte blok waar het hof van beroep in gevestigd is. Begrijpt men wel hoeveel inkomsten men door de neus is geboord. En hoeveel de jachthaven op linkeroever kost. Het probleem is dat de huidige jachthaven door de mechanische werking van de waterstoom bedolven wordt onder het slib, die voor veel geld verwijdert wordt. Diezelfde water stroom zou een jachthaven die tussen de Waalse en de Vlaame kaai gratis kuisen. En zou veel geld opbrengen en veel werkgelegenheid. Onder die modernistische gebouwen loopt er een kat meer. Ik heb de periode meegemaakt voordat cultuur en ander kleine en grote neringdoeners daar wat leven bracht. Voordien toen er alleen gemikt werd op die modernistische wonden in het stadsbeeld. Was het er kil donker en duister. Daarom denk ik, waarom niet massaal investeren in wat we nog hebben zodat die fantastisch monumenten een meerwaarde kunnen betekenen. En belangrijk voor deze tijd een belangrijke bron van werkgelegenheid. Een stad zoals Antwerpen ontvangt jaarlijks 1,5 miljoen toeristen. Drie keer de bevolking van Antwerpen komt jaarlijks op bezoek . Een investering in monumenten zou dat bezoekers aantal gevoelig doen stijgen.

Mag ik ook eens de kneuterige Europeaan herinneren. Dat vele van die monumenten een deel zijn van weergaloze Europese geschiedenis. Europeanen hebben Amerika. Van noord tot zuid bevolkt, Australië, Nieuw-Zeeland. Zowel Rusland als China, waar velen met een angstig oog naar kijken, zijn beïnvloed geweest door filosofieën die aan café tafels in Brussel, Parijs en Londen zijn gevormd . Kunnen we ons voorstellen dat enkele miljarden bewoners van deze planeet. Hier best wel de toerist willen zijn Europa is het Brugge van de westers wereld. Als we niet willen dat op het einde van deze eeuw men alleen nog kastelen en paleizen, ja zelfs de eifeltoren zal vinden in Las Vegas.
Morgen het gedicht.

 

feedback van andere lezers

  • ivo
    een manifest tegen de culterele verloedering van ons bestaan.
    Enerzijds volg ik je helemaal, maar ergens denk ik ook dat onze samenleving zowel het ene als het andere moet doen. Als onze samenleving zich het lot van de 'arme' aan zou trekken en hierdoor minder geld zou overhouden voor de monumenten, dan zou ik ermee kunnen leven. Maar ze doen geen van beiden. En dan zou ik eerder voor het sociale willen pleiten in plaats van die stenen. Jammer zeer zeker. toen ze veertig jaar geleden de kern van oud Antwerpen plat hebben geslagen, inclusief het Beenhouwerstraatje waar Jan Zonder Vrees nog had gewoond, wel dat was een kaakslag tegen al wat cultuur betekende.

    Tja ....
    verf: Maar dat is mijn punt, renovasie kan sosiaaler zijn dan verloedering of kaalslag, men kan twee dingen doen laten verkorten, restaureren met een onduidelijk doel zodanig dat geld kost aan de samenleving, of volledig restaureren, en zorgen dat de oorspronkelijke bewoners nog in staat zijn er te blijven wonen. Zoals Brugge gedaan heeft, In het laatste geval de buurt voor zeer lange tijd beweging op straat, en huizen die op kostbaar blijven. Kan mij iemand eens uitlegen hoeveel het kost om een plaats te laten verloederen, en hoeveel een gerestaureerd gebouw opbrengt. Stel u voor dat de grachthuizen in Amsterdam vernietigd wordt. De oude stad in barcelona . Ik heb niks tegen modernistische gebouwen in het straatbeeld, moor waarom altijd op de ruïnes van bouwkunst in het verleden. Wie naar Spanje gaat die kent de gasthuis hotels, die niet alleen de buurt opfleurt, maar ook voor veel werkgelegenheid zorgt, Een voorbeeld, er is een stadje in Vlaanderen waar er een niet zo oud gebouw maar stevig groot gebouw die vroeger door honderd nonnen werd bewoond, waar er nog vier overschieten. Het kost zeer veel aan de gemeenschap. Maak daar een hotel congres ruimte van. en die stille stad zal door zijn bezoekers opfleuren.
  • dichtduvel
    Volledig akkoord, zeer zinvolle discussie.
    Restauratie is iets van lange adem en onze overbetaalde regelkevers willen onmiddellijk resultaat, dus platgooien die boel en iets modernistisch eroverheen redeneren ze.
    Jef
    verf: xx
  • Theo_Roosen
    Theo
    verf: xx
  • RolandBergeys
    knap gefundeerde stelling, alleen maar te beamen
    verf: xx
Er zijn bezoekers online, waarvan leden: .